Naučná stezka Stopami horníků

Určitě už jste to zažili. Naplánujete si výlet pěkně podle mapy, ale při šlapání najednou zjistíte, že situace v reálu vůbec neodpovídá té na papíře (nebo v mobilu). Na něco podobného se připravte i v případě, že se vydáte po naučné stezce Stopami horníků. Zub času ji totiž ohlodal opravdu dokonale. Ale i když značky na stromech téměř zmizely a zachovalé informační panely potkáte jen sporadicky, přesto stojí za to se sem vydat. Úsek mezi Kraslicemi a Bublavou vás překvapí nejen fantastickými výhledy, ale také rozmanitostí místní přírody. A žádný strach, ztratit se tu nemůžete. Stačí se držet klasických turistických značek, které naučná stezka z velké části kopíruje.

Startovní bod je na hraničním přechodu mezi Bublavou a Klingenthalem, ale začít můžete kdekoliv jinde, třeba v Kraslicích. Stezka je totiž okružní. Zpočátku půjdete po žluté turistické značce směrem do Bublavy, po necelém kilometru naučná stezka odbočí doleva mezi Panské rybníky. Ale i když odbočku minete, nevadí. Až u památníku obětí fašismu narazíte na červenou, vydejte se po ní doleva. Na rozcestí u autobusové zastávky Bublava-Na kopečku začíná modrá značka, která vás dovede na Olověný vrch k rozhledně Bleiberg.

Od rozhledny pokračujte dál podél lesa po modré. V místě, kde se značka stočí přes louku dolů, zkuste jít ještě chvíli (cca 400 m) rovně, až stanete přímo na vrcholu Tisovce (807 m n. m.). Byla by škoda nechat si tenhle kouzelný kruhový výhled do okolí ujít. Dál vás modrá dovede k Tisovskému rozcestí u hřbitova, kde si můžete odskočit do Tisové pro vynikající pivo do místního pivovaru Krušnohor. Na konci hřbitova vás čeká rozhodování, po které cestě se vydat dál. Naučná stezka vede v podstatě po hřebeni vrchu Hradiště, modrá o něco níž směrem k Tisové. A pak je tu ještě vyhlídková turistická stezka na opačném svahu Hradiště, kde potkáte několik studánek, altánů a také skalní jeskyni u zříceniny hradu Hausberg.

Ať tak či tak, nakonec vyjdete v Kraslicích. Tady se napojíte na červenou turistickou značku, po které se vydáte přes Zelenou Horu zpět do Bublavy.