Moldava

Osamělá krajina kolem Moldavského potoka i samotná obec přitahuje hlavně milovníky cyklistiky, běžeckého lyžování a v poslední době taky snowkitingu. Ale i když těmto sportům zrovna neholdujete, výlet do Moldavy si určitě naplánujte. Už jen samotná cesta totiž stojí za to, zvlášť když vyměníte auto za vlak. Čeká vás cesta plná neuvěřitelných výhledů – po Moldavské horské dráze přezdívané Teplický Semmering. Vede z Mostu přes Litvínov, Osek, Hrob, Dubí a Mikulov. První vlak po ní jel v roce 1884 a od roku 1998 je většina této trati památkově chráněna.

Na konci cesty vás přivítá nádraží, jaké by v téhle poklidné příhraniční obci čekal jen málokdo. Svého času mívalo 11 průběžných a 5 manipulačních kolejí, 34 výhybek, skladiště zboží, další skladiště, dvě stavědla, výtopnu, vodárnu, nakládací rampu, složiště, dvě točny a rozlehlou výpravní budovu. Provoz do Německa byl zastaven už v roce 1945, jednou se snad ale přece jen dočkáme obnovení celé tratě. Nádraží, infocentrum a obecní úřad se nachází v části zvané Horní Moldava. O něco západněji po proudu Moldavského potoka leží Dolní Moldava, nejstarší část obce. A od roku 1960 patří k Moldavě také Nové Město.

Historie Moldavy sahá až do 14. století, z tohoto období pocházely nejen sklářské hutě, ale také první dřevěný kostelík. Ten už tu dnes nenajdete, jeho místo zaujal novější kostel Navštívení Panny Marie ze 17. století. Stojí u místního hřbitova, kde si můžete prohlédnout staré lidové náhrobky z 19. století. Hezký výlet je z Moldavy po žluté turistické značce do Českého Jiřetína. Pokud se po ní vydáte, musíte z hlavní silnice vedoucí do Německa odbočit právě u hřbitova. Hned u nádraží se také můžete napojit na Sklářskou naučnou stezku. Cestou po 17 km dlouhém okruhu se dozvíte spoustu zajímavých informací o moldavském sklářství v období středověku. Její součástí bývala i unikátní sklářská pec, zrestaurovaná na základě archeologických výzkumů v letech 1991-92. Před několika lety se ale bohužel rozpadla.